Cabaran PhD

Assalamualaikum... salam blogging....

erm...Sabtu hari mengemas rumah bersama anak-anak.... mood masak memang malas.... siang malam duk pikir mengaji-mengaji.... 

Khamis!!! bila aku melangkah keluar ofis, baru aku teringat pasal questionnaires yang bemasalah itu..... hampir seminggu gak ler duk pening kepala mikirnya....

Ya Allah Ya Syakur.... Allhamdulillah....

Macam rasanya bila mengajikan siang malam duk pikir saja... berjalan, makan tidur, mandi,,, hahaha... mesti kepala ni asyik duk mikirkannya.... betul kata senior aku. Kalau tak ikir boleh jer tidur lena tiap malam, tu bukan phd la....

Bila aku ingat balik conceptual framework aku.... memang aku delate variable tu coz aku replace variable baharu.... memang aku delate!!!! memang aku delat!!!!

Cabaran PhD
huh.... lega rasanya.... memang cam ni la kan.... lupa bila stress pikir timetime sama.... target bulan 7 aku nak submit.... collect data belum ni... bulan 7 tu raya... malas nak pikir.... orang tak tahu camanakan kita belajar ni.... kang kalau tak balik kampung raya something wrong pulak..... mesti pelikkan mak ayah.... kenapa tak balik kampung???


  • salah satu cabaran PhD ni itu la,,,, kalau buat kat local ni banyak sangat cuti! kenduri la.... macam-macam.... kalau abroad lain la xde alasan nak balik kampung.... 


  • satu hal lagi orang ingat buat PhD ni bagi 3 tahun boleh siap dalam 3 tahun ke??? dorang ingat PhD ni macam buat degree master er.... degree master boleh la ikut time.... PhD ni lain macam studynya... semua bergantung pada diri sendiri..... yang penting orang keliling mesti paham terutama keluarga!!! bak kata cousin aku, rasa nak bawa jer mak ayah masa ceramah nak sambung PhD biar family semua faham keadaan yang nak mengaji ni macamana! Masalah duit itu memang la utamakan... dorang ingat duit yang diberi tu cukup ker??? macama aku itu la gaji itu la nak guna mengaji itu la nak tanggung family, loan bagai, nak p conferences, yuran conference beribu. Itu mau dua tiga bulan gaji nak kena simpan!,,,, macam-macam kan semua bergantung pada yang satu tu.... tapi aku malas nak pikir pasal masalah duit ni,,,, kerana aku yakin Allah tu sentiasa tolong aku walaupun aku dalam kesempitan makan pun ala2 cukup jer.... tak penting yang penting anak aku ada makanan nak makan walaupun nasi ngan kicap jer.... bukannya orang tahukan... yang orang tahu bila kita tunjuk kita makan besar... hahaaa... yang makan kecil tu takkan nak tunjuk.... realiti memang itu la....

Tips PhD

  • Satu tips aku nak bagi masa buat PhD ni rajinkan bersedekah! walaupun sedikit seringgit hulurkan selalu tiap bulan... insyaAllah walaupun sempit macamana pun Allah akan bantu! 
  • Yakinlah pada Allah Ya Razzaq, Dia yang maha mengurniakan rezeki kepada kita! 
  • solat yang pentingkan... dekatkan diri denganNya.... itu yang utama!!! tahajut, sunat taubat, sunat dhuha, sunat hajat... InsyaAllah Allah Ya Baari' menguruskan perjalanan hidup kita pengajian kita dengan lancar....

Terima kasih ya Rabb... 


Aku belanja kata TGNA PhD sangat memerlukan hati yang suci bersih.... sentiasa maaf dan memaafkan... apa yang silap dan salahku , mohon sabat, kaum keluarga ku maafkan kerana aku yang jahil dan hina lagi lemah ini sentiasa melakukan kesilapan..... rahmatilah kaum keluarga ku serta guru-guru ku, sahabat semua....

Allhamdulillah....




No comments

Powered by Blogger.